Bruiloft en Gin maker - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Noortje - WaarBenJij.nu Bruiloft en Gin maker - Reisverslag uit Namitete, Malawi van Noortje - WaarBenJij.nu

Bruiloft en Gin maker

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

01 September 2013 | Malawi, Namitete

Hallo allemaal,

Zaterdag zijn we naar een wedstrijd voor koren geweest naast de kerk. Het ene koor was groter als het andere koor allemaal werden ze begeleid door 3 djembé’s van klein naar groot.
We stonden met vele in de warme zon te kijken en vooral te luisteren naar het prachtige gezang.
Ondertussen hadden we genoten van een Manda, dat is eigenlijk gewoon een oliebol, koud en lekker!
De volgende dag werden we meegenomen door Gift (dat is een jongeman die in het ziekenhuis werkt en die nu ook onze vriend is). Hij bracht ons eerst naar zijn huis, hij woont een dorp achter Namitondo. Hij heeft een eigen keuken; met 5 stoelen een tafel en een rekje met borden en bekers(buiten wordt er namelijk gekookt). Het tweede vertrek is zijn opslagplaats voor maïsmeel (zima). En in het derde vertrek staat zijn bed met een mat zonder matras, en boven het bed hangen zijn kleren. Ik denk dat het voor hier een redelijk groot huis is. Buiten had hij een tuintje bestaand uit paar stalletjes met varkens en kippen en een muurtje waar je achter je behoeften kon doen. In de omlijning woonde ook nog zijn moeder, vader en ik denk nog wat broertjes en zusjes.
Daarna liepen we naar het volgende dorp waar ze Gin maken. Er wordt hier eerst 100% alcohol gemaakt en daarna gemengd met bier. We werden eerst hartelijk ontvangen door het dorpshoofd, het was een bijzondere man. Hij kletste steeds door het verhaal van Gift heen in het Chichewa’s, zo dat het leek of hij het verhaal vertelde en maakte grappige gezichtsuitdrukkingen. Hij wilde graag dat al de vrouwen in het dorp en de kinderen op de foto kwamen. Ook de vrouwen vonden dit erg leuk en moesten hard lachen om de foto’s die we van hun maakten. Het dorpshoofd is zeer trots op zijn dorp. En wat natuurlijk niet te missen is, is dat er de hele middag een stuk of 20 kinderen met ons meeliepen. Ze deden ons na, dan liep ik bv heel raar half rennend naar de rest en riep dan jeeeuhj en alle kinderen deden het na, dit was erg leuk!
Gisteren zijn we naar een echte Malawiaanse bruiloft geweest, van James en zijn. ’s Ochtends zijn we naar de kerk gegaan bij ons in het dorp. De viering duurde ongeveer een half uur. Er werd in het begin een verhaal verteld in het chichewa’s en daarna ging iedereen letterlijk zingend de kerk uit. Eerst het koor, daarna de bruidsmeisjes en jongens (de jongens waren in het zelfde kostuum en de meisjes in de zelfde jurken) en daarna het bruidspaar, gevolgd door de rest van de mensen. Er werden toen foto’s gemaakt in de tuin van het ziekenhuis, dit is een van de weinige tuinen die groen is.
‘s Middags werden we om 13:00 opgehaald met een pick-up, dit betekent dus gewoon met zijn alle in de laatbak over de zanderige hobbelweg. Daarna gingen we eerst bij een huisje onder de overkapping op de grond zitten, eerst je handen wassen en dan kregen we met alle andere rijke vrouwen rijst, kip en zima(dat is soort dikke droge maïspap) wat je met alleen je rechterhand eet. Vervolgens gingen we naar het voetbalveld waar het feest zou plaatsvinden. Er stonden heel veel mensen om de hekken heen en wij gingen onder de hekken door en konden in de schaduw op een stoel zitten(dit was alleen voor de rijke mensen, als ik het goed begreep). Daarna kwam na een tijd het bruidspaar deze gingen op een bank in de schaduw zitten met alle bruidsjongens en meisjes. Er ging iemand in het midden staan met een platte mand en de muziek begon, er kwamen mensen dansend naar voren en dan gooide ze geld in de mand. Dit leken ze te doen tot hun geld op was of tot de muziek stopte. Dan moest iedereen weer naar hun plaats. Op een gegeven moment hield James de mand vast en begon de muziek weer. Zo ook hield de bruid een ronde de mand vast en een rondje hielden ze het samen vast. Dit wisselde elkaar af en duurde zo ongeveer 3 uur. Na het natuurlijk even afgekeken te hebben, hebben wij ook een poging gewaagd om dansend daarheen te gaan en geld in de mand te leggen. De eerste keer begon iedereen te joelen toen wij gingen dansen, hihi. De keren daarna leken ze het normaler te vinden en James had een grote glimlach op en zwaaide naar ons. Toen het 17:30 was namen de vrouwen ons weer mee, in de laatbak met nog meer mensen als de eerste keer, iedereen zat half op mekaars schoot en gingen we weer terug. Het was een hele mooie en bijzondere dag om dat te mogen meemaken. Toen we naar huis gingen nodigde Kathy (de secretaresse van de directeur) ons uit om vandaag om 14:00 naar een Kitchen-party te komen, dan geef je geld aan de vrouw van het huis zo dat zij spullen voor in haar keuken kan kopen.

En maandag begint onze eerste werkdag in het ziekenhuis op de kinderafdeling!!!

En voor mijn vrienden even de 4 zinnen: ;-)
- Ik heb een koor wedstrijd gezien en elk koor werd begeleid door 3 djembé’s.
- De dag erop zijn we naar een dorp geweest waar ze Gin maken, eerst 100% alcohol en dat mengen ze dan met bier.
- Gister zijn we naar een bruiloft geweest, daar gooien ze de hele bruiloft geld naar het stel als ze willen dansen.
- Maandag ga ik werken in het ziekenhuis op de kinderafdeling!!!!

Groetjes,

• 01 September 2013 - 15:41

Brigitte Snoek-Knaapen:

Hai Noortje,
    Leuk om te lezen, wat maak je weer van alles mee.
    Blijf je volgen en ENJOYYYYYYYYYYYYY
    Bossie en brasa Brigitte

• 01 September 2013 - 16:37

Remke:

Hoi Noortje!

Geniet van je avontuur in Malawi en al je nieuwe ervaringen!

groetjes,

Remke

• 02 September 2013 - 13:23

Diny:

Hallo Noortje.Wat een mooi verhaal heb je weer gemaakt .Geniet van alle fijne en mooie dingen,en veel succes in het ziekenhuis Gr.Diny

• 02 September 2013 - 21:35

Rianne:

Hey Noortje;
    Wauw, wat maak je weer leuke dingen mee!
    Ik lees alle verslagen met veel plezier.
    Groetjes, T. Rianne

• 03 September 2013 - 17:01

Noah En Imke:

Hoi lieve Noortje,
    Jij bent de liefste voor altijd. Je bent altijd welkom in ons huis.|
    Hou jij van bruine mensen? Heb je ook zin om te gaan werken?
    Waarom werk je in het ziekenhuis? Wat voor eten eet je daar.
    Wat doe je daar allemaal?

Kusjes van Noah en Imke.

• 05 September 2013 - 11:00

Martina Hendriks:

Hoi Noortje,

als ik dit zo lees lijkt het wel of ik televisie beelden zie,
    Met heel veel van die zwarte kiendjes en dan zo'n blanke dame daartussen.
    Ooh. dat neb ik echt gezien.
    Foto 's op de telefoon van onze Petrus.
    Heel bijzonder om zo ons nichtje daar te zien.

Groetjes Harrie en Martina.

• 12 September 2013 - 12:59

Tom:

haha die noor, ja ik heb het toch gelezen nadat ik de vier zinnen had gezien :P
    Wel een avontuur weer, echt een enorm verschil met hier. Ik hou je facebook wel in de gaten voor fotos.

Have fun daar en werkze.
    Groetjes Tommie

• 13 September 2013 - 21:19

Erik Van Der Velden :

Hoi Noortje,
    Je ervaringen klinken bijzonder. Hopelijk zijn ze dat ook; zowel de leuke als minder leuke.
    Heel veel sterkte, succes, leerervaring, wijsheid en ja, wat al niet meer.........!
    Het ga je goed " and keep up the good work!"
    Erik